Vores
campingliv startede i 1992/93 da Conny, efter en mislykket
rygmarvsoperation, blev kørestolsbruger. Vi måtte
erkende, at vi ikke mere kunne bruge vores pragtfulde sejlbåd
på samme måde som tidligere, og måtte
nu se os om efter en anden fritidsaktivitet, som kunne dyrkes
selv om vi nu skulle have kørestolen med.
Efter
en del snak om hvor dejligt det kunne være at køre
til ”de varme lande”, og forlænge sommeren
begyndte vi at undersøge mulighederne for køb
af teltvogn. Og en teltvogn skulle det være på
grund af den lave vægt.
Vi havde
lige købt en Fiat Punto som invalidebil. 60 HK. –
1250 ccm, så der var ikke muligheder for at trække
noget tungere. Både Combi.Camp og Camplet havde fordele
og ulemper, men begge var egnede til kørestolen da
de, når de var udslåede, var helt nede i jordniveau.
Drømme
er flygtige og kan briste som sæbebobler. En dag hvor
vi faktisk havde beslutter os for at købe, sagde
min saglige kone. ”Når vi nu skal campere i
ydersæsonen, så kan vi vel også forvente
kolde dage og nætter”. ”Hvordan varmer
vi sådan en hytte af lagenlærred op”?
På vej ud af caravancenteret fik Conny øje
på en lillebitte campingvogn. Vi måtte lige
undersøge hvad sådan en vejede. Det viste sig
at være en R.C. Caravan. 2,90 meter lang dvs., at
den ikke var meget længere end vores nuværende
vogn er bred. Men alligevel indrettet med en lille siddegruppe
som kunne slås ud til dobbeltseng (115 cm bred) i
forenden, og en smal bænk bag i. Et lille køkken
og et klædeskab, alt diminutivt. Og da egenvægten
kun var 450 kg. Kunne vi trække den uden problemer.
Da Conny ved sin genoptræning var kommet så
langt, at hun nu kunne gå et par skridt med krykker,
og R.C.’eren havde så små hjul at den
var nem at komme op i, klatrede Conny op i vognen og erklærede:
” Den her ta’r vi”!
Overbevist
om at have gjort en god forretning, hvor jeg bl.a. havde
fået temmelig meget ekstra udstyr oven i handelen,
kørte vi glædestrålende vores første
campingvogn hjem.
Vi havde
en del udstyr fra båden som vi kunne bruge i campingvognen,
men naturligvis skulle der også investeres i en del
nyt.
Første
tur skulle være en sommertur til Bolmensøen
i Sverige, men først skulle der foretages småændringer.
Stor var min forbavselse, da jeg skulle skrue et beslag
fast. Skrue og det meste af beslaget forsvandt ind i væggen,
som var det gelé jeg skruede i. Det nederste af vægpladen
var simpelthen blød som en svamp.
En telefonsamtale
med caravanforhandleren beroligede mig dog. De beklagede
meget, at en sådan fejl havde undgået deres
opmærksomhed, og bad mig komme med vognen når
det passede mig, for at få udbedret skaden.
Da sverigesturen
nu var planlagt, aftalte vi, at vognen kom på værksted
efter sæsonen.
Prøveturen
blev en succes. Nok er de svenske skove og kørestol
ikke den bedste kombination, men vi fandt en masse småveje
og stier som var brugbare, og området ved Bolmensøen,
(Sveriges 10. største sø) er simpelthen pragtfuldt.
Første
gang, jeg skulle rejse forteltet, som godtnok ikke var ret
stort, skinnede solen og temperaturen var rimelig høj.
Og det er vel næsten en naturlov, at man har begynderproblemer.
Jeg havde fået teltet ind i skinnen, men kunne ikke
få stængerne til at makke ret. Stående
inde under teltdugen i noget der føltes som 1000º
varme, mens Conny kom med gode råd, svor jeg på,
at det både var første og sidste gang jeg camperede.
Men som det oftest går, blev teltet sat op uden yderligere
problemer, og dermed sparede vi en dyr skilsmissesagfører.
Pladsens
beliggenhed er ideel, i læ af de store træer
men med udsigt over søen. På græsarealet
er der en mindre sø, med forbindelse til Bolmensøen.
Her kunne vi iagttage ørrederne når de i varmen
sprang helt op over vandet. Og der blev da også hevet
flere fisk i land, med så enkelt madding som dåsemajs.
Kæledyret
på pladsen var en halvtam mågeunge som gik og
tiggede madrester.
Senere på turen besøgte vi et par andre campingpladser
i det sydsvenske, og overalt hvor vi kom, blev vores lille
vogntog beundret og kommenteret for sin størrelse,
eller mangel herpå.
Turen
belærte os om at selv om der i campingbrochurerne
står, at pladserne har handikapfaciliteter, er det
langtfra sikkert, at der er handikapegnet.
Der mangler ofte ramper og støttehåndtag på
toiletter og bad, men med lidt teknisk snilde og muskelkraft
blev forhindringerne overvundet.
Vel ankommet
hjem efter første tur måtte jeg foretage nogle
forbedringer. Låget på bænken bag i vognen
blev delt i to. Og under den ene halvdel blev installeret
et lille Potta Porta, den laveste model, som så kunne
stå nede i bænken med låget lukket under
kørselen. Yderligere havde jeg fabrikeret en sokkel
på ca. 20 cm højde til at sætte ind under
toilettet når vi ankom til campingpladsen, så
toilettet kom op i en brugbar højde. Meget primitivt
men det gjorde vognen meget mere brugbar. I siden af klædeskabet,
over for toilettet monterede jeg et håndtag som gjorde
det lettere for Conny at rejse sig.
Således fornyet besluttede vi os for at tage en ny
lille tur. Denne gang blev det Svinø i det sydsjællandske
som så også kunne kombineres med familiebesøg.
Nu havde vi lært bil og campingvogn at kende, så
denne tur på en uges tid var ren fornøjelse.
I dag morer vi os over, at vi i den lille vogn kunne sidde
én person på sengen og den anden på bænken
bag i, når vi spiste morgenmad, og alligevel kunne
vi nå hinanden.
Jeg havde brugt sommeren til at lave indkørsel og
fliseplads foran huset, så vognen blev den trillet
ind på plads. Nu var det nemt at gå og nusse
om de småforbedringer vi synes skulle til. Vi syntes,
bl.a. det kunne være rart at have en miniovn med når
vi rigtigt skulle ud i verden. Så der blev konstrueret
en reol der kunne klappes sammen, med plads til ovn og tilbehør
samt plade til kaffemaskine. Autoradio og højttalere
og andre småting blev også installerede. Endnu
et par håndtag så Conny havde noget at holde
fast i når hun færdedes i vognen.