Med kørestol og campingvogn
Hent hele historien som pdf-fil her

Jubii, jubii, det er marts, jorden er rund og vi ruller nedad mod Sydfrankrig.

Mødtes med både venner og familie på rastepladsen i Göttingen hvor vi overnattede.

Skildtes næste morgen, men da vi kom til en lyskurv på vejen fra Tyskland til Strasbourg, kom vi til at holde bag begge de vogne vi kendte, uden vi på nogen måde havde aftalt det. Vi fik en hyggelig eftermiddag på pladsen i Strasbourg. Næste morgen kørte familien mod Italien mens vennerne og vi tog vejen mod Shirmek for at komme ud på den nye motorvej. Måtte spørge om vej, og endte inde på lufthavnen i Entsheim. Fandt omsider motorvejen mod Molsheim, videre helt til Vienne hvor vi kørte fra for at følge Rhone til St. Vallier.

Videre ned ad N7 til Senas, hvor vi tog A7 til Aix-en-Provence. Havde planlagt et ophold på Camping Chantecler. Pladsen reklamerer med handikapfaciliteter, men disse er beliggende på toppen af en bakke, så stejl at jeg helst ikke vil forcere den med kørestol flere gange om dagen. Jeg gik over på nabopladsen, Arc-en-Ciel for at se om den var bedre, men ak, den var lukket. Vi besluttede, som vi har gjort før, at køre til St. Remy hvor vi føler os hjemme.

På en lille udflugt til Carmaque for at nyde naturen og det mangfoldige fugleliv (alle flamingoerne var ikke hjemme den dag), kørte vi på hjemvejen ind og så på Camping City i Arles, uden dog at falde for pladsen.

I Beaucaire, vest for St. Remy, er der opvisning med ørne og andre rovfugle på det gamle slot, men på grund af et utal trapper, var det umuligt at komme helt op. Til gengæld er en tur i parken en oplevelse, og naturhavnen ved Rhones biflod er stemningsfuld. Her møder vi danske sejlere hver gang, ja selv naboer.
På hjemvejen var vi rundt om Vallebreges for at se på campingpladsen, men den var bestemt ikke handikapegnet som lovet.

Kørte senere til Camping Bagatelle i Avignon. Der er 4-5 andre pladser på øen Barthelasse, som ligger i Rhonefloden, men denne er beliggende tæt ved broen, og i gå-afstand til centrum i Avignon. Om aftenen har man den skønneste udsigt til pavepaladset, som ligger i et blændende lys fra aftensolen. Lige uden for porten et der en dejlig promenade langs floden, stadig med udsigt til Palais-des-Popes, og ganske kort afstand til Pont St. Bénézet, (Den du kender fra børnesangen ”På en bro i Avignon”).
Nyd udsigten, den er formidabel. Apropos udsigt. Snyd ikke dig selv for en tur op bag pavepalæet, her ligger pavernes gamle have, Rocher-des-Doms, med udsigt ud over Bénézet broen, Rhone og hele området mod nord og vest. Man kan sagtens gå herop, selv med kørestol. Gågadeområdet og de gamle haller kan besøges mange gange, uden man bliver træt af det. Toilet- og badefaciliteterne er udmærkede på pladsen, men en del af pladsen har mange træer.

På hjemvejen måtte vi naturligvis nyde nogle dage i Nyons. Var heldige med vejret, men dog var der var sne i bjergene her i slutningen af april.

Overnattede i Lons-le-Saunier, Strasbourg og Allertal på vejen hjem.